הטיפול כולל הפעלה מדויקת של הילד במנחים שונים, כך שהגוף לומד להתמודד עם חוסר שיווי משקל ולייצב את עצמו.
אין כאן תמיכה מלאה של המטפל – להפך: המטפל יוצר אתגר מבוקר.
כך הילד “נאלץ” להפעיל שרירים ותגובות שלא השתמש בהם קודם, והמוח בונה מסלולים חדשים של למידה מוטורית.
זה מתאים רק לילדים שלא הולכים?
לא.
השיטה מתאימה לטווח רחב מאוד של עיכובים מוטוריים – החל מתינוקות שאינם מרימים ראש, מתהפכים או זוחלים, ועד ילדים עם קשיי הליכה, קפיצה, עלייה במדרגות או חוסר יציבות כללי.
העיקרון זהה: הפעלת הגוף דרך אתגר שמגרה את המערכת העצבית לפעול.

תוך כמה זמן רואים תוצאות?
ברוב המקרים – מהר מאוד.
כבר אחרי מספר מועט של טיפולים ניתן לראות שינוי בתגובות הגוף:
שיפור בשיווי המשקל, תגובתיות שרירים, ולעיתים גם צעדים ראשונים.
עם זאת, כל ילד הוא עולם בפני עצמו, ולכן נבנית תכנית אישית לפי מצבו ויכולותיו.
איך אדע אם MEDEK מתאים לילד שלי?
בפגישת ההיכרות הראשונית אני בוחנת את יכולת השליטה, היציבות והתגובה לכוח הכבידה.
גם ילדים שנראים “לא מוכנים” לטיפול – מפתיעים מאוד לאחר ניסיון ראשון.
השיטה אינה דורשת שהילד יבין הוראות, אלא מסתמכת על תגובה טבעית של הגוף לתנועה ולסביבה.
שאלות נוספות של הורים – התפתחות מוטורית ו-MEDEK
מאת דבורה רבי – צעד נכון
באיזה גיל תינוק צריך להרים ראש?
בדרך כלל סביב גיל 3 חודשים רוב התינוקות כבר מצליחים להרים ראש בשכיבה על הבטן.
אבל חשוב להבין: זה טווח רחב, ויש שונות טבעית.
העיקר הוא שהתינוק מנסה, מתאמץ, ומגיב לסביבה.
אם הראש “נופל”, או שאין כמעט ניסיון להתרומם – כדאי לבדוק.
ב-MEDEK אנחנו לא “מלמדים” את התינוק להרים ראש, אלא מעוררים את הגוף להגיב לגירוי תנועתי כך שהרמה מתרחשת מתוך הילד עצמו.
מתי תינוק אמור לשבת?
בין גילאי 6-9 חודשים רוב התינוקות כבר יכולים לשבת לזמן קצר, ובין 9-10 חודשים לשבת באופן יציב.
אם התינוק לא מתיישב בעצמו – זו נורת אזהרה קלה, לא פאניקה.
שיטת MEDEK מעוררת את השליטה הגופנית והיציבות, ודרכה הילד “מגלה” את הישיבה מתוך תנועה, ולא מתוך הנחה מלאכותית במנח ישיבה.
ומה לגבי זחילה?
זחילה מופיעה לרוב בין 7-10 חודשים, והיא שלב חשוב מאוד להתפתחות הקואורדינציה והצלבת יד-רגל.
כשאין זחילה או שיש “זחילת גחון” בלבד לאורך זמן, כדאי להתייעץ.
בטיפול אנחנו בודקים את היכולת של הילד להעביר משקל, לייצב מרכז גוף ולהניע גפיים עצמאית, ובאמצעות גירוי מכוון – הזחילה מגיעה כתוצאה טבעית.
מתי תינוק אמור לעמוד או ללכת?
רוב הילדים עומדים ומתחילים ללכת בין גיל שנה לשנה ורבע.
אם הילד מתקרב לגיל שנה וחצי ועדיין לא הולך, מומלץ בהחלט לבדוק את הסיבה ולעיתים להתחיל טיפול.
ב־MEDEK אנחנו עובדים על היכולת של הגוף להתמודד עם כוח הכבידה ולמצוא יציבות עצמאית, כך שהילד לומד לצעוד מתוך ביטחון, לא מתוך החזקה.
מה עושים עם ילד שמתעכב בהליכה, בזחילה או בהרמת ראש?
קודם כל – לא לחכות.
כל שלב שמושהה יוצר “חוליה חסרה” בשרשרת ההתפתחות.
הטיפול ב-MEDEK נועד להחזיר לגוף את החוליה החסרה – דרך תנועה אקטיבית ותגובה מיידית של השרירים.
היתרון הוא שגם אם הילד כבר בן שנתיים, שלוש או יותר – המוח עדיין לומד ומגיב.
האם את נותנת להורים תרגילים לבית?
כן, בוודאי.
אני נותנת הדרכה מלאה ומדויקת איך לעזור לילד בבית – בדרכים קלות, טבעיות ובטוחות.
תרגול יומי קצר בבית תורם מאוד להתקדמות, אבל חשוב לדעת: זה לא חובה.
גם אם לא מתרגלים בבית, עצם העבודה בקליניקה והאתגרים הנכונים גורמים לשיפור משמעותי.
האם טיפול MEDEK מתאים לתינוקות קטנים?
בהחלט כן.
השיטה מותאמת גם לתינוקות מגיל 3 חודשים – כמובן בהתאם ליכולת האישית ולמצב ההתפתחותי.
אנחנו לא “מאלצים” תנועה, אלא מציעים לגוף סביבה שמעוררת תגובה, גם כשהתינוק עדיין לא מתקשר מילולית.
מה ההבדל בין פיזיותרפיה רגילה ל-MEDEK?
פיזיותרפיה קלאסית עובדת רבות על תרגול מבוקר ותמיכה חיצונית.
MEDEK שונה – היא שיטה אקטיבית שמפעילה את המערכת העצבית למצוא פתרונות בעצמה.
במקום לתמוך בילד – אנחנו מאתגרים אותו בעדינות, ונותנים לילד לבצע את התרגילים בעצמו.
המוח “מתעורר”, השרירים לומדים לעבוד יחד, והילד מגלה בעצמו את היכולת לנוע.
ומתוך כך ההתקדמות והתוצאות מהירות בהרבה מהפיזיותרפיה הרגילה.
כמה טיפולים צריך?
אין נוסחה אחת.
יש ילדים שמגיבים תוך 3-4 טיפולים וגם פחות, ויש כאלה שנדרש תהליך ארוך יותר.
מה שחשוב הוא הרצף – לא לוותר.
כל טיפול מוסיף נדבך נוסף בבניית מערכת מוטורית עצמאית.
וניתן לראות התקדמות כבר בטיפולים הראשונים.
מה עושים אם הילד לא משתף פעולה?
זה קורה לפעמים – וזה בסדר גמור.
בשיטה זו רוב הילדים בסופו של דבר משתפים פעולה, גם אם לא כ"כ מתחשק להם להתאמץ
הגוף רוצה לצאת ולזוז ממנח לא טבעי, וכך בעצם עושה את הפעולה הנדרשת והמחזקת.
לסיום
הורים רבים אומרים לי בסוף הדרך: “לא האמנו שזה יקרה כל כך מהר.”
אבל הגוף יודע – הוא רק צריך שיתנו לו את ההזדמנות הנכונה.
כל טיפול בילד – הוא הרבה מעבר לתנועה
כאשר אנחנו מטפלים בילד, ובמיוחד בתינוק, אנחנו נוגעים בעולם שלם.
כל נגיעה, כל הרמה, כל תרגיל – משפיעים לא רק על השרירים, אלא גם על הרגשות, הביטחון, הקשר עם המטפל ועם ההורה, ועל הדרך שבה הילד חווה את עצמו בעולם.
ב־MEDEK אנחנו רואים את הילד לא רק כ"גוף שצריך ללמוד לזוז", אלא כ־נפש מתפתחת שזקוקה להרגיש הצלחה, ביטחון וחום.
המגע, המבט, הטון, הקצב – כולם חלק מהטיפול.
גם כשאנחנו מאתגרים את הילד, זה תמיד מתוך אמון שהוא מסוגל.
המערכת העצבית של הילד לומדת לא רק תנועה –
היא לומדת אמונה בעצמו.
וכשילד מרגיש שהוא מצליח, גם אם זו רק תנועה קטנה אחת – נפתח בתוכו עולם שלם של יכולת.
ולכן – כל טיפול בילד הוא שילוב של מדע ורגש, של מקצועיות וקשב, של דיוק ונתינה.
וזה בדיוק מה שמאפשר לשינוי לקרות באמת.
טיפול מוקדם – מפתח לצמיחה
ככל שמתחילים טיפול בגיל צעיר יותר, כך הוא אפקטיבי ומועיל יותר.
בגיל הרך מערכת העצבים של הילד נמצאת בשיא הגמישות שלה – היא "פתוחה ללמידה", וכל גירוי מוטורי נכון יכול ליצור שינוי מהיר ועמוק.
תינוק או ילד קטן מגיב מהר מאוד לשינוי במנח, בתנועה ובמגע.
וכשאנחנו נכנסים בזמן הנכון –
אפשר לעיתים לראות בתוך מספר טיפולים בלבד התקדמות משמעותית: מתינוק שאינו מתהפך – לתנועה חופשית; מילד שאינו עומד – לפסיעות ראשונות עצמאיות.
הטיפול בגיל צעיר מאפשר גם להדריך את ההורים בזמן אמת, לתת להם כלים פשוטים ליישום בבית,
וכך להפוך את הסביבה הטבעית של הילד – הבית, המשחק, המגע – לחלק בלתי נפרד מתהליך ההתפתחות.